نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1983
-
الف
+

نوید محمودی: کشورهای فارس زبان خود را بیشتر به یکدیگر بشناسانند

«نوید محمودی» فلمساز افغانستانی مقیم ایران در مصاحبه اختصاصی با آی فیلم2 گفت: احساس می کنم که ما نیاز داریم خودمان را بیشتر به هم بشناسانیم.

سی و ششمین جشنواره جهانی فلم فجر ایران با حضور فلمسازان ایرانی و خارجی از پنجشنبه ۳۰ حمل و با نمایش فلم هایی در بخش های مختلف جشنواره آغاز و  ۷ ثور پایان یافت.

در این جشنواره 11 فلم خارجی برای نمایش در بخش «نمایش‌های ویژه: بهترین کشورها» سی‌وششمین جشنواره جهانی فلم فجر انتخاب شد.

در این جشنواره علاوه بر «برمک اکرم» کارگردان افغانستانی مقیم پاریس که به عنوان داور یکی از بخش های سی و ششمین جشنواره فلم فجر انتخاب شده، دیگر شخصیت های فرهنگی افغانستان و فلمسازان و کارگردانان این کشور نیز اشتراک داشتند.

خبرنگار آی فیلم2 به همین منظور با «نوید محمودی» یکی از فلم سازان افغانستانی مقیم ایران در حاشیه این جشنواره به گفت و گو پرداخته که در ادامه می خوانیم:

آی فیلم 2 : آقای محمودی شما سطح کیفی جشنواره فلم فجر امسال را چی رقم دیدید؟

محمودی:

به نظرم جشنواره مثل سال گذشته جشنواره یی است که مهمانان و فلم های خوبی به همراه دارد،یکی از چیزهایی که امسال توجه من را جلب کرد این بود که نسبت به دوره گذشته نظم و برنامه ریزی آن بیشتر بود و این برای من خیلی جذاب بود. در کل احساس می کنم تا به این لحظه جشنواره بسیار خوبی بوده است.

آی فیلم 2 : شما خودتان امسال برای جشنواره فلمی نفرستادید؟

محمودی:

فلم ما آماده نبود،ما یک فلمی را تمام کردیم که فکر می کنم تا 3-4 ماه دیگر فستیوال های بین المللی اش شروع شود.اگر این اتفاق بیفتد شاید بتوانیم سال آینده به جشنواره فجر بین الملل معرفی اش کنیم.

آی فیلم 2 : گفتید چند روز است که جشنواره را به طور متوالی پیگیری می کنید، به جز فلم هایی که از طرف خود ایران وارد این جشنواره شدند،فلم های فارسی زبان دیگری هم دیدید یا خیر؟

محمودی:

همین حالی که دارم با شما گفت و گو می کنم چند دقیقه دیگر اکران فلم خانم «رویا سادات» است که من گفت و گویی با ایشان در کابل داشتم؛ زمانی که من برای اکران فلم «رفتن» به کابل رفته بودم بانو سادات در حال شوتینگ بودند، می دانم که این فلم در قسمت های مختلف بین الملل رفته ، امروز در این تایم آمدم تا این فلم را ببینم.

آی فیلم 2 : از فلم هایی که تا به حال ساختید معلوم میشود که شما یکی از آدم های پردغدغه افغانستان هستید و بر روی این کار می کنید که بتوانید مشترکات فرهنگی افغانستان یا تمام فارسی زبانان را نشان بدهید ، خصوصا افغانستان و ایران.به نظر شما چی کارهای دیگه ای می شود انجام داد یا این که چقدر نیاز است که به این تعامل بین کشورهای فارسی زبان بیشتر پرداخته شود ؟

محمودی:

ما در دنیایی زندگی می کنیم که اشتراک باعث میشود که به یکدیگر نزدیک شویم، خب وقتی این دلیل اشتراک زبان است،زبان اولین نشانه برقراری ارتباط است.فکر می کنم که زبان بسیار نقش مهمی دارد و ما چند کشور کنار هم هستیم که زبان مشترکی داریم ، حالا با تغییر جزییات که بنظرم اصلا مهم نیست.

احساس می کنم که ما نیاز داریم خودمان را بیشتر به هم بشناسانیم و دلیل این که هر کدام ما به دلایلی درگیری هایی داشتیم،درایران جنگ تحمیلی بود و در افغانستان سال ها جنگ بود و بیگانه ها بودند ، هر موقع مردم آمدند آرام شوند پیچیده شده و در تاجیکستان بحث از هم فروپاشی شوروی بوده و همه ما با مسئله ای روبرو بودیم ، فکرمی کنم در این 40-50سال گذشته این موضوع به ما اجازه نداده که با هم کمی دوست باشیم و باهم حرف بزنیم.

احساس می کنم در این زندگی جدید و دوره جدید نیاز است که بیشتر با هم حرف بزنیم ، ما ذاتا ادم های مهربانی هستیم ،  کافی است که از مهربانی هایمان و از این که چقدر می توانیم عشق بورزیم با یکدیگر صحبت کنیم ، به نظر من این می تواند باعث اشتراک بیشتر شود .

آی فیلم 2 : آقای محمودی آیا قصد ندارید که فلمی در خود افغانستان بسازید؟

محمودی:

واقعیتش این یک قصه است ، نزدیک به سه سال است که من و برادرم جمشید خیلی دلمان می خواهد در افغانستان هم فلم بسازیم ،هرموقع تصمیمان را جدی می کنیم متاسفانه در کابل انتحاری می شود و شاید باورتان نشود که ما چند روز قبل داشتیم صحبت می کردیم که این کار را بکنیم ولی امروز متاسفانه صبح دیدم که انتحاری شد.

خب همانطور که شما می فهمید وقتی شما می خواهید یک فلم بسازید مسئولیت 60-70 نفر به عهده شماست است، خصوصا ما که تعدادی را از ایران می خواهیم ببریم جای دیگر، احساس می کنم که این نگرانی باعث شده که تا حالی این امکان فراهم نشود.

از 6 ساله گی که به ایران آمدم تا کنون 4 بار به کابل سفر کرده ام و خیلی دوست دارم در کشورم فلم بسازم.

آی فیلم 2 :حالا که راجب خودتان گفتید می شود که کمی بیشتر درباره خودتان ،کارهایتان،فلم هایی که ساختید و جشنواره هایی که شرکت کردید برای ما بگویید؟

محمودی:

من تقریبا از 13 ساله گی فلم سازی را با فلم کوتاه شروع کردم و بعد جدی تر شد. از سال 1372 وارد تلویزیون شدم و برای تلویزیون کار کردم.از سال 1387-1388به سمت فلم سازی بلند روی آوردم که با تله فلم های تلویزیونی شروع شد.در سال 1391 فلم سینمایی «چندمترمکعب عشق » را ساختیم ،درسال 1394 فلم سینمایی «رفتن» و سال گذشته فلم «رونا مادر عظیم » را تمام کردیم که هنوز جایی به نمایش در نیامده است ، امیدوارم که امسال هم بتوانیم یک فلم جدید کار کنیم .

آی فیلم 2: نظر شما راجع به افتتاح  کانال تلویزیونی ای فیلم 2 که برای همه پارس زبانان دنیا افتتاح شده است، چی است؟

محمودی:

خیلی دوست دارم سیاست گذاری های این شبکه به سمتی برود که برای مردم دوست داشتنی باشد.

آی فیلم 2 : خودتان چی پیشنهاد یا ایده یی دارید که ما را در هرچی بهتر شدن سطح کیفی برنامه هایمان کمک کند؟

محمودی:

دوست دارم که به سمت محصولات مشترک برویم ، محصولات مشترکی که بتوانند در دوستی بیشتر ما نقش داشته باشند،احساس می کنم این خیلی جذاب است.

ن پ/م ح 

نظر شما
ارسال نظر